top of page

שלוש הגונות, פילוסופיה הודית, יוגה

הפילוסופיה ההודית מביאה לנו את הגונות, שלוש התכונות המקיימות כל דבר בעולם הזה ואת העולם עצמו. בכל אובייקט, כולל אנחנו בעצמנו, יש את שלוש התכונות האלו במינונים שונים. כל מאכל, אדם, בעל חיים, צמח, מזג אויר, גרם שמיים, פרט בטבע, חפץ דומם.... וגם כל פעילות, התנהלות והתנהגות, דרך חשיבה וכו – לכולם יש את 3 הגונות כאשר בדרך כלל אחת מהן היא הבולטת ביותר. באופן קבוע האיזון ביניהן הוא בשינוי ודינמי והן כאילו "מתחרות" זו בזו על השליטה. הן מיוצגות בשלושת צבעי היסוד וככאלה הן בעצם יוצרות את כל הצבעים הקיימים.


שלוש הגונות: ראג'אס RAJAS, טמאס TAMAS ו- סאטוה SATVA.




ראג'אס (להיטות)

צבע מייצג אדום, ביממה אלו שעות היום ותכונתו כמים גועשים.

הרג'אס מבטא פעילות, תשוקה, צמיחה ושינוי, עודף אנרגיה. אדם ראג'סי הינו אנרגטי, עקשן ובעל דמיון מפותח, תשוקתי ומתלהב.

כעס, אי שקט, כאוס (בחיים, בבית), התנשפות מהירה – מעלים את הראג'אס.


טמאס (עכירות)

צבע מייצג כחול, ביממה אלו שעות החושך ותכונתו כמים עומדים ועכורים.

הטמאס מתקשר לחושך, כבדות, התנגדות, בורות, וחוסר אנרגיה. אדם טמאסי יהיה ההפך מהראג'אסי – ללא תנועה, חש ומתנהל בכבדות או תקיעות.

שינה מרובה, עצלנות, חוסר תנועה, נשימה שטחית – מעלים את הטמאס.


סאטוה (צלילות)

צבע מייצג צהוב, ביממה אלו שעות הבוקר המוקדמות ותכונתו כמים זורמים בנחת וצלולים.

הסטווה מבטאת את הטוב וההרמוניה, מצב של אנרגיה פנימית מאוזנת, טוהר, עידון ושקט. אדם בעל נטייה סאטוית הינו אדם שליו, בעל מודעות עצמית וחמלה. הסאטוי אדם טוב כלפי עצמו וכלפי הסובבים אותו.

סדר ונקיון (פנימי ובבית), מדיטציה ושלוה, נשימה עמוקה ורגועה – מעלים את הסאטוה.


כל אחד יכול להכיר בעצמו מהי התכונה השלטת בו, מהי התכונה השלטת בפעילויות אותן נוהג לעשות, בסביבה בה הוא חי ובאנשים הסובבים אותו. יש תקופות, ימים או רגעים שעולה בנו גונה מסוימת. מודעות עצמית להבחין וידע איך לשנות יאפשרו לנו להתנהל באיזון.


לתזונה יש חשיבות עליונה באיזון הגונות:


מזון ראג'אסי הינו מזון מעורר, ממריץ, כגון מאכלים מתובלים ומאכלים חריפים, ביצים, משקאות קלים, סוכר, מלח, קפאין. סמים ממריצים הינם ראג'סים.


מזון טאמאסי הינו מזון מכביד, כגון תבשילים כבדים או מטוגנים, בשרים ומוצרי חלב, חומרים משמרים ואלכוהול. סמים מרגיעים הינם טאמאסים. גם אכילת יתר הינה טאמאסית.


מזון סאטוי הינו מזון המותיר תחושת קלילות וצלילות, מזון טרי כגון פירות טריים, ירקות טריים או באידוי קל, קטניות, דגנים מלאים (חלקם), אגוזים, זרעים ונבטים.


ביוגה אנו שואפים למצב סאטוי, אליו מגיעים ע"י תרגול אסאנות (תנוחות יוגה), פראניאמה (נשימות שונות) וקריות (אופנים שונים לטיהור הגוף), מדיטציה (לטיהור ההכרה) ואכילה נכונה (סאטוית).

אך לא רק אלה. דרך החיים היוגית כוללת את היאמה והניאמה - 10 הכוונות וערכים לחיים הרמוניים עם עצמנו והסביבה, כגון: טוהר ונקיון, אי גניבה, אי צבירה, אמת, אי פגיעה, שביעות רצון, התמסרות ועוד.


עכשיו מה שנשאר הוא לבחור :)



bottom of page