top of page

על סטרס, השפעה ואיזון

אנחנו טרודים ממה שהיה, דואגים ממה שיהיה,

וברגע הזה אנחנו מעמיסים את כל ה"חייב" וה"אמור" ולהספיק.

יש דרך אחרת :)


מתח משפיע עלינו פיזיולוגית בהמון מובנים שאנחנו לא מודעים להם. לדוגמא, שתי מערכות שמאוד מושפעות ממצבי לחץ ומתח הן: בלוטות האדרנל ועצב הואגוס.


האדרנל: אלה בעצם 2 בלוטות, הנקראות גם בלוטות יותרת הכליה והן ממוקמות כל אחת על המשטח העליון של כל כליה. האדרנל מווסתות ומאזנות תהליכים רבים בגוף, כגון רמות לחץ דם, רמות גלוקוז (סוכר) בדם, מאזן מלחים ונוזלים, חילוף חומרים, התפתחות ואיזון מערכות המין והרביה.... והן עושות זאת ע"י הפרשת מעל 50 הורמונים חיוניים מאוד לחיינו ולבריאותנו, כגון: אדרנלין, קורטיזול, אסטרוגן, טוסטסטרון ועוד. במצבי לחץ ומתח האדרנל עובדות רבות לאיזון הורמוני סטרס, כולל הפרשת קורטיזול להעלאת רמת הסוכר בדם, הפרשת אדרנלין ונור אדרנלין, וכל זאת כדי שנוכל להילחם או לברוח FIGHT FLIGHT. לחץ ומתח מרובים או מתמשכים עשויים להביא לשחיקת האדרנל ופגיעה בתפקודן. ואגב, בלוטות האדרנל נחשבות מקבילות לצ'אקרת הבסיס, הצ'אקרה הראשונה, הממוקמת באזור חיץ הנקבים והיא מייצגת את הצרכים הבסיסיים שלנו (בית, אוכל, הישרדות), את הצורך בתחושת בטחון, הזהות הבסיסית והיציבות.


בהקשר של סטרס חשוב להכיר את עצב הואגוס, שנקרא גם העצב הנודד/התועה THE WONDERING NERVE ויוצא מהמוח, ובדרך ארוכה ומפותלת מעצבב את רוב האיברים הפנימיים שלנו ומהוה חלק חשוב ממערכת העצבים האוטונומית שלנו. זוהי המערכת המתעוררת במצבי סכנה ולחץ (וכאן מתעוררות האדרנל לפעולה גם כן). בקצרה, פעילות גמישה וטובה של מערכת זו, ובכללה עצב הואגוס, תוכל לאזן את התגובה שלנו תחת לחצים ומתחים, חרדה ועוד, ולשמור על פעילות תקינה של איברי הגוף.


אנחנו יודעים שסטרס, מתח, לחץ מביאים פיזית לאיבוד אנרגיה, עייפות והתשה, הם מביאים להתעסקות רבה ולעיתים אובססיבית של המיינד, מחשבות טורדניות, שיחות בראש בלופ כשאנחנו מוטרדים ומתוחים, ועוד, יוצרים דאגה ופחד, עד חרדה ודכאון, ו אף משפיעים על התזונה שלנו ועל הרגלי האכילה, מה שמייצר עוד שרשרת ארוכה של השפעות פיזיולוגיות וריגשיות נוספות.

להמשיך? נראה לי שהנקודה ברורה :)


אז מה עושים?


פעולות מאזנות לואגוס: נשימות בטניות (נשימות מעגליות / וים הוף), מקלחות קרות (או אפילו רק רחיצת הפנים במים קרים), שירה (בחיי!), מדיטציה, מגע פיזי (ליטופים, נעימים וגם סקס), עיסויים, תרגילים פיזיים שונים (שמתקיימים גם בתרגולי היוגה), ועוד.


ומה עוד?


מוסיפים לחיי היומיום פעולות מרגיעות, כל אחד ומה שעובד לו: שהיה בטבע וגם פעולות גינון, מנוחה, פעילות גופנית, מוסיקה, ריקוד ותנועה בכלל, יצירה, בילוי ושיח עם אנשים נעימים, המשרים אופטימיות, שלוה, העצמה ושמחה, וגם משחק עם בעלי חיים וילדים, אשר הוכח מחקרית שהם מורידים הורמוני סטרס. וגם אהבה, כל אהבה, פנימה והחוצה.


מפחיתים עומס בלו"ז ובראש, מתרחקים מאנשים המשרים שליליות, מתח, כעסים ועצבים.


בוחרים תכנים בכל המדיות האפשריות: פחות חדשות ופוסטים חברתים מאילו המוסיפים למתח, יותר סטנדאפים, ספרים, הרצאות, סרטים וסדרות משמחים ומעוררי השראה.


וישנה למידה אפשרית: איך לא לקחת ללב, איך לעבד מצבים באופן מקדם, איך להתמודד במערכות יחסים שונות ואיך לבסס בתוככם איזון ושלוה. וגם ללמוד להתייחס על העבר והעתיד באופן בונה. החיים ימשיכו לקרות, להביא התרחשויות, אתגרים, תמיד יהיה לנו "אין לי מספיק", "אני חייב להספיק"... והתפקיד שלנו הוא לדעת איך לנהל את זה בתוכנו, האיזון יבוא רק מתוכנו.




שנהיה בריאים ומאושרים

שנרבה טוב בעולם



bottom of page