top of page

הקשר בין תזונה ליוגה, הבריאות הטבעית והרמב"ם

מהי תזונה ומהי יוגה?


תזונה ומזון

לא כל מה שאנו אוכלים הוא מזון. מזון, תזונה, מלשון הזנה ולא כל מה שנכנס לגופנו אכן מזין אותו. הגוף שלנו זקוק לאבני בניין (חלבונים) ולאנרגיה/דלק (פחמימות) ולשומן שיקשרו את הכל (התאור הכי קצר שיש לתהליכים חשובים ומורכבים). הגוף זקוק לכל אלה בכמויות מסוימות. במשך היום אנו אוכלים מכל אלה בכמויות גדולות מהנדרש, בצורות מעובדות עם תוספים ולכן לא כל מה שאנו אוכלים אכן משמש את הגוף ומזין אותו. מה קורה עם כל מה שהגוף לא משתמש בו? חלק יפונה החוצה מן הגוף וחלק יערם ויצטבר כפסולת שלא פונתה, יחסום, יסתום ויכביד על פעילויות של מערכות ואיברים פנימיים שונים. על פי רפואת הרמב"ם ותפיסת הבריאות הטבעית זהו מקור עיקרי לכל המחלות.


יוגה

היוגה אינה רק אותה פעילות פיזית בה מניחים את הגוף בתנוחות שונות. היוגה אינה רק נשימות או ישיבה במדיטציה. היוגה הינה תפיסת עולם ודרך חיים, הכוללת עקרונות של מוסר כמו אי פגיעה, שביעות רצון ואמת. שני עקרונות רלונטיים לנושא יהיו "א פריגרהה" ו"שאוצ'ה":

א פריגרהה, משמעו אי צבירה. בפן הכי פשוט הכונה לשחרר עצמנו מכל דבר שאיננו זקוק לו, אינו משרת אותנו או תורם לנו - כעסים, פחדים, חרטות ואשמות, כמו גם בגדים וחפצים שונים, מערכו יחסים שאינן מתאימות עוד, הרגלים ותבניות.

שאוצ'ה, משמעו טוהר, נקיון. בכל אספקט שהוא כולל נקיון ואסתטיקה סביבנו, נקיון פנימי במיינד ונפש וכמובן נקיון וטוהר הגוף.

כל אלה באים לידי ביטוי בתרגול היוגה:

תרגול היוגה משפר תפקוד מערכות פנימיות, זרימת דם, נשימה, מערכת העיכול ועוד, מה שמשפר את חילוף החומרים ופינוי הרעלים והפסולת מן הגוף. תרגול היוגה מחבר את האדם אל עצמו, הרכה עמוקה עם הרגלי חשיבה והתנהלות ויכולת לקלף שכבות כמו בצל, להפטר ממה שאינו משרת אותו ולהיות נוכח בכאן והעכשיו ללא מעמסת כל הרבדים מן העבר והטרדות מן העתיד. תרגול היוגה כולל גם 6 פעולות של ניקוי וטיהור הנקראים 'קריות'.


תזונה יוגית

עולם היוגה מביא איתו גם עקרונות של תזונה. על פי היוגה ישנן 3 תכונות (גונות) הקיימות בכל דבר בעולם: סאטוה, ראג'אס, טאמאס.

סאטוה - טוהר, קלילות, הרמוניה, יציבות, איזון, עידון, שלוה, רוגע, נינוחות

ראג'אס - פעלתנות, אי שקט, שינויים, סערות, תשוקה, חתירה אל מטרות

טאמאס - עייפות, כבדות, ישנוניות, כהות, חוסר מיקוד, ריקנות


לדוגמא: מיינד סאטוי יהיה צלול, חד, שליו, מיינד ראג'אסי יהיה פעיל מאוד וחדור מטרות (זהו המיינד המתורגל במערב) ומיינד טאמאסי יהיה ישנוני, מעומעם ויעסוק בתפל.


התזונה היוגית היא תזונה סאטוית של ירקות ופירות טריים, אורז, אגוזים וקטניות קלות - מזון הנחשב צלול למיינד צלול. זאת על פני תזונה טאמאסית הכוללת תבשילים, בשרים ומוצרי חלב, מזון מחומם או מעובד - מזון הנחשב כבד ומביא למיינד ישנוני, או תפריט ראג'סי ובו מזון מתובל מאוד, סוכרים, ביצים, עוף ודגים - מזון הנחשב ממריץ ומביא למיינד פעיל מאוד.


מלבד מרכיבי התפריט ישנה חשיבות לכמות המזון הנכנס לגוף. גישות רבות מציעות לשם כך כלים כגון שתיית מים לפני הארוחה, אכילה איטית בהקפדה על לעיסה יסודית, עצירת האכילה בתחושה של 80% שובע ועוד.


הרמב"ם הגדיר את ראשי התיבות של המילה בריאות כך:

בולם

רוגזו

יפחית

אוכלו

וירבה

תנועתו


בתאבון ותרגול נעים :)





bottom of page