top of page

108 ברכות לשמש ביום היוגה הבינלאומי


במשך המוני שנים, בכל שנה, ביום הכי ארוך בשנה היוגים התכנסו בזריחה או בשקיעה ברחבי כל העולם וקדו לשמש בברכות שמש מרובות, 108 במספר. בשנת 2015 היום הזה שחל ב-21 ביוני, הוכרז ע"י האו"ם כיום היוגה הבינלאומי. מאז זהו יום חג רב ארועים בכל רחבי העולם.

יום היוגה הבינלאומי 2018, תל אביב


השנה התבקשתי ע"י שגרירות הודו בישראל, לסייע בייצוג ארועי יום היוגה הבינלאומי. התראיינתי לכל מיני תכניות טלויזיה, לפני כל ראיון חשבתי מה הדברים החשובים ביותר שארצה לומר כדי לייצג את היוגה ואת המאורע בצורה הטובה ביותר עבור צופים בכל העולם שאולי לא מתרגלים יוגה, לא מכירים, לא מעזים אולי. (אם תרצו לראות את הראיון איתי, אני מופיעה החל מהדקה ה- 24:50)

היוגה מביאה מענה למגוון רחב של צרכים פיזיים, רגשיים ומנטליים. זו חבילה גדולה מן המשוער ולאחר זמן מה בו מתמידים לתרגל, ניכרות תמורות שונות אצל כל אדם. היוגה מתאימה לכל אדם בכל גיל ומצב, גופני ונפשי. מתוך מגוון הסגנונות, המורים, הגישות, רמות הלימוד ומגוון השיעורים והמסגרות, בכל ראיון הדגשתי כמה אני ממליצה לכל אדם למצוא במדויק היוגה שלו ולהתמיד.


לכבוד המאורע, השגרירות הטיסה מהודו את ויג'יי, המורה שלי היקר מאוד, והוא העביר את תרגול 108 הברכות שמש בנמל תל אביב, אל מול 700-800 יוגים יפים ומיוזעים. באחד הראיונות נשאלתי מה מייחד את ויג'יי כמורה כ"כ גדול ואהוב. ובכן, 3 הדברים שהיוו עבורי השראה: האהבה והדאגה לתלמידים בכיתה ומחוץ לה, ההומור הקליל שנשזר בתוך כל שיעור רציני, קפדני ומדויק ומעל לכל, המיקוד הברור של חייו סביב היוגה גם בתרגול עצמי וגם בלימוד היוגה. היה תענוג גדול לארח אותו כאן ולקבל תזכורת של שלושת אלה שוב.

אני בחרתי בכל שנה לתרגל 108 ברכות שמש בכל 21 ביוני, במקומות שונים בארץ, בטיימס סקוור בניו יורק, בפארק בהונג קונג ובסטודיו בטורונטו עם נוף מרהיב של העיר. זו השנה הראשונה מזה כ-15 שנים שלא תרגלתי בעצמי ובמקום זה ספרתי עבור ויג'יי את הברכות ל-108, התהלכתי בין המתרגלים, נהנתי מהשקיעה והאווירה, צילמתי תמונות וקצת קינאתי, אני מודה.

מה עומד מאחורי מסורת זו?

החיבור של היוגה לטבע ניכר, התנוחות נלקחו מן הטבע – בעלי חיים, עץ, הר, ירח... התרגול היוגי מעלה את רמת המודעות והנוכחות, מעלה את החיבור של היוגי לעצמו, לכל תחושה, מחשבה, רגש, זיהוי הרגלים, מה שמאפשר זיהוי תובנות וחקירה פנימית אינסופית, זוהי חקירת הטבע של עצמנו והשמש כמקור חיים מתברכת 108 פעמים.

למה 108?

זהו מספר מיוחד בתרבות ההודית.

יש 108 חרוזים במאלה, מחרוזת התפילה המסורתית שעונדים הינדים ובודהיסטים. בזמן תפילה הם מגלגלים את המחרוזת בידם לשמירה על ריכוז ויש תפילות או מנטרות עליהן חוזרים 108 פעם – סופרים ע"י העברת חרוז אחד בכל פעם.

האסטרונומים ההודים גרסו כבר לפני למעלה מ-500 שנה, כי ביום הארוך בשנה המרחק של הירח מכדור הארץ הוא 108 פעמים הקוטר שלו והמרחק של השמש מכדור הארץ הוא 108 פעמים הקוטר שלה.

במיתולוגיה ההודית מסופר על מישתה גדול שערך דקשה והזמין את כל האלים מלבד חתנו - האל שיוה שהיה נשוי לביתו – סטי. סטי כעסה ושרפה את עצמה ושיוה התאבל בריקוד מחריב העולם שנקרא מחול הטאנדווה. האלים חששו שעולם ייחרב ולכן וישנו ירה חצים אל גופתה של סטי וגופה חולק ל-108 חלקים שפוזרו ב108 מקומות בהודו שנחשבים מקודשים עד היום.

ישנן 108 אופנישדות - פרשנויות עתיקות לטקסט קדוש וקדום בתרבות ההודית - וודות.

עוד, נאמר כי חזרה על מנטרה או ברכת שמש 108 פעם הינה התקדמות של התודעה שלנו 108 צעדים קטנים, אל עבר אחדות עם הבריאה, עם האלוהות, עם המקור, עם האלוהות שבתוכנו ועוד.


ברכת השמש זוהי תנועה שמאזנת ומחזקת את הגוף, את השלד והשרירים, משחררת חסימות ומשפרת את זרימת הדם, הנשימה ופעילות מערכות פנימיות. החזרתיות על ברכת השמש כ"כ הרבה פעמים הופכת להיות מדיטטיבית, חוויה מרוממת ומטהרת, בריאה ומשמחת.

לא חייבים לעשות הכל, כל אחד מתרגל כמה שמתאים לו, יש שעוצרים לנוח מידי פעם, יש שמסיימים כשמספיק להם ויש רבים שחושבים לפני כן שבטח יהיה קשה ובטח אין סיכוי שהם יעשו הכל והם עושים עוד ברכת שמש ועוד אחת ועוד אחת.... פתאום המאסטר על הבמה אומר "הגענו ל-90", המוח מתפלא, הלב מאושר והגוף מתמלא באנרגיה לרק עוד 18 ברכות שמש, זה כבר קלי קלות!

כדאי להצטרף, עדכנו ביומן את ה-21 ביוני הבא!

Photos by Ilan Spira

bottom of page